Een ware speurtocht met verrassend veel uitkomsten

Een doodgewone waterketel uit Marokko belandde in 1969 in de achterbak van een Nederlandse auto. Samen met nog 187 voorwerpen legde het de reis af van Marokko naar Leiden. Daar was het te zien in een tentoonstelling over het leven in een oase. Hoe zag die tentoonstelling eruit? En welke verhalen vertelt dit keteltje? In dit wereldverhaal lees je meer over de speurtocht naar informatie over deze reis en de verzameling die Hannah Evrengün, masterstudent in Midden- Oosten studies aan de Universiteit van Amsterdam, ruim een halve eeuw later ondernam.

In de voetsporen van

In 1969 reisde Giljam Dusée, conservator van het Rijksmuseum voor Volkenkunde (nu Wereldmuseum Leiden), drie maanden lang door het zuiden van Marokko. Hij verzamelde voorwerpen, maakte foto's en geluidsopnamen. De kennis én voorwerpen die hij tijdens deze reis verzamelde, verwerkte hij in de tentoonstelling Oase ‘70. 

56 jaar later mocht ik, als stagiaire bij het Wereldmuseum in Leiden, drie maanden lang onderzoek doen naar de door hem verzamelde collectie. Het was een ware speurtocht met verassend veel uitkomsten. 

Het doel van de stage was om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over de collectie, en om deze te registreren in de collectiedatabase. De stage kwam tot stand door een mooie samenwerking tussen het Wereldmuseum, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), en Caroline Dusée, dochter van conservator Giljam Dusée. Voor haar was het een zeer persoonlijk onderzoek, ook omdat haar vader op jonge leeftijd overleed. Samen doken we in zijn archief, en konden we een grove reconstructie maken van de verzamelreis. In het museum concentreerde het onderzoek zich op de collectie en tentoonstelling. De Vrije Universiteit was bijzonder geïnteresseerd in de geluidsopnamen en ‘oral history’. Het onderzoek splitste zich al gauw in twee delen: het ene pad liep naar het verhaal van Giljam Dusée, het andere naar de verzamelde collectie.  

Oase '70 (RV-6235-60a)

Een antropoloog op reis

Drs. Giljam Dusée (1941–1987) was van 1968 tot 1974 conservator ‘Nabije Oosten en het Islamitisch cultuurgebied’ van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. In deze periode maakte hij meerdere reizen waarbij hij antropologisch veldwerk verrichtte en voorwerpen verzamelde voor het museum. Zijn onderzoek in het zuiden van Marokko richtte zich op het dagelijks leven van de Imazighen (Berbers) en Arabieren in de oasesteden. In totaal verzamelde Dusée bijna tweehonderd voorwerpen. Het interessante aan deze voorwerpen is dat ze eigenlijk heel gewoon zijn. Het zijn voornamelijk gebruiksvoorwerpen, zoals het theeketeltje. 

Drs. Giljam Dusée bij lessenaar
Giljam Dusée geeft een lezing in 1978. Toentertijd was hij werkzaam als directeur van de Reinwardt Academie. Foto in het bezit van Caroline Dusée. Fotograaf onbekend.

De tentoonstelling Oase '70

Van 27 mei tot 12 oktober 1970 was de tentoonstelling Oase '70 te bezoeken in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. De tentoonstelling ging over het leven in oases van Zuid-Marokko. Bezoekers konden door een nagebouwde markt en huizen lopen, waar de verzamelde voorwerpen in een open opstelling lagen. Er was weinig toelichting bij de tentoonstelling, hoewel er wel gebruik werd gemaakt van foto's en geluidsopnamen. Op die geluidsbanden staan lezingen, opnames van discussieavonden in Leiden, interviews met een Marokkaanse jongeman én omgevingsgeluiden van markten in Marokko. Deze omgevingsgeluiden werden in de tentoonstelling gebruikt om het dagelijks leven in dorpen van Zuid-Marokko weer te geven. Erg modern voor die tijd!

Foto’s van deze tentoonstelling Oase '70 in Rijksmuseum voor Volkenkunde (nu Wereldmuseum Leiden). Foto’s door een museumfotograaf gemaakt.

Een goudmijn aan informatie

De speurtocht naar verdere informatie over de verzamelreis bracht mij bij Caroline thuis. Daar lag een grote map. Ze had er zelf nooit in gekeken omdat het voornamelijk documenten van haar vaders werk bevatte. Toen wij een kijkje namen ging er echter een wereld voor ons open! Tussen de droge verslagen van vergaderingen vonden we persoonlijke brieven met informatie over het maakproces van de tentoonstelling Oase '70, en contactpersonen die Dusée hadden geholpen met zijn reis. Plotseling ging het persoonlijke verhaal weer leven. We bekeken de correspondentie tussen Dusée en andere musea, zagen een aanvraag om een opgezet ezeltje te lenen uit de dierentuin, en vonden (waarschijnlijk) de naam van de Marokkaanse jongeman uit de interviews. De map bleek een goudmijn aan informatie.

Ook de fotocollectie bleek groter dan verwacht. Hoewel er in de collectiedatabase maar een aantal foto's geregistreerd waren, vonden we in het fotoatelier van het Wereldmuseum Leiden meer dan 800 zwart-witfoto's en kleurendia's. De beeldkwaliteit was nog goed, en samen hebben we de prachtige kleurendia's en zwart-witfoto's bekeken. Tot onze verbazing vonden we zelfs zwart-witfoto's waarop we precies konden zien hoe de tentoonstelling Oase '70 eruit had gezien! Tijdens de zoektocht naar het fotografisch materiaal kwamen er ook extra cassettebandjes boven drijven met nog meer interviews. 
 

Bezoek aan het fotoatelier: Marijke Kunst, Hannah Evrengün, Caroline Dusée, Norah Karrouche. Foto gemaakt Sasja van der Woude.
Bezoek aan het fotoatelier: Marijke Kunst, Hannah Evrengün, Caroline Dusée, Norah Karrouche. Foto gemaakt Sasja van der Woude.

Giljam Dusée maakte meer dan 800 zwart-witfoto’s en kleurendia’s tijdens de reis door Marokko in 1969. Hij fotografeerde zowel landschappen als steden, maar maakte vooral beelden van huizen, markten en ambachten. Zijn focus lag op het vastleggen van het dagelijks leven en de bewoners van oasesteden. 

Kers op de taart: een collectiebezoek

Met de vele informatie die we vonden over de reis en de collectie ontstond de vraag: wat is de relevantie van deze collectie? Als kers op de taart organiseerden we daarom een collectiebezoek voor Nederlanders met een Marokkaanse culturele identiteit. We werkten samen met de Ibn Batouta Weekendschool in Amsterdam en nodigden kinderen, ouders en grootouders uit om een middagje met ons naar een aantal voorwerpen te kijken in het depot van het museum. Belangrijk was dat we de bezoekers vroegen een eigen voorwerp mee te nemen dat hen deed denken aan Marokko, om zo een brug te slaan tussen het verleden en het heden.

Collectiebezoek 21 mei 2025, in het depot Wereldmuseum Amsterdam. Foto gemaakt door Annette Schmidt.
Collectiebezoek 21 mei 2025, in het depot Wereldmuseum Amsterdam. Foto gemaakt door Annette Schmidt.

Hoewel de middag niet verliep zoals beoogd – er konden uiteindelijk maar twee bezoekers komen – was het toch een zeer geslaagde dag. We bekeken 18 voorwerpen, luisterden een stukje muziek en bekeken een aantal foto's. De voorwerpen die we hadden geselecteerd waren, zo dachten we, een mix van herkenbare en minder herkenbare spullen. Toen ik hen echter vroeg welke voorwerpen ze herkenden was het antwoord: allemaal! Deze herkenning was erg leuk. Zo merkte een van de aanwezigen op dat herinneringen delen naar aanleiding van voorwerpen een stuk makkelijker gaat. Het was als het ware een 'trip down memory lane'.

Interessant was dat deze twee bezoekers de voorwerpen niet per se bij de oase vonden passen. Juist omdat het voornamelijk gebruiksvoorwerpen zijn, kun je ze overal in Marokko vinden. Sommige voorwerpen, zoals een koperen waterketel, kun je ook in Nederlandse huizen vinden. Deze perspectieven zijn zeer belangrijk voor het museum. Door collecties uit het museumdepot open te stellen voor verschillende gemeenschappen proberen we bij te dragen aan de inclusiviteit van het museum. 

Vroeger én nu

De collectie van Dusée is een klein maar zeer interessant archief met verschillende lagen. De voorwerpen, geluidsbanden, fotografisch materiaal en persoonlijke documenten vertellen ons veel over de manier van verzamelen en de blik op de wereld van toen. Alle fotografisch materiaal en getranscribeerde geluidsbanden zijn nu gedigitaliseerd, evenals belangrijke papieren documenten, en in de collectiedatabase geregistreerd. 
Minstens zo interessant echter, is wat de collectie ons kan vertellen over het heden. 

Hannah Evrengün was tijdens de stage een masterstudent in Midden- Oosten studies aan de Universiteit van Amsterdam, en is nu afgestudeerd. Haar onderzoeksinteresse ligt in de geschiedenis van sociale en politieke bewegingen, vrouwenbewegingen, en migratie. Deze stageplek sprak haar aan omdat ze graag onderzoek doet naar kleine archieven die een groter verhaal vertellen.